praktik

Andra arbetsdagen idag och det känns redan jättebra!
Innan trodde jag att det skulle bli halvkul och jag var jättenervös för att min handledare var kille. jag fick för mig en massa konsitga saker och målade upp värsta/tråkigaste tänkbara sakerna som skulle kunna hända "han kommer vara asdryg" "han kommer skita totalt i mig och jag kommer inte trivas" "han kommer glömma bort att jag ska komma och då står jag där helt ensam och vet inte vad jag ska göra."
jaa , det var ungfär tankarna som for i mitt huvud. men som tur va blev inget av senarierna sanna! :)
min handledare är jättebra, han skämtar och är jätteduktig på att berätta allting så att jag förstår. för tro mig, det är MASSOR som jag inte fattar.
sjukhusspårket är än så länge nästan som kinesiska för mig xD men jag lär mig. massa utav orden upprepas hela tiden och de börjar etsa sig fast i min hjärna även fast att det bara är andra arbetsdagen. så jag tror att om en vecka eller 2 så kommer jag ha mer koll på allt.

Som jag skrev förut så har det hänt massor och jag har fått se och göra olika saker. jag har bla fått ta blodtryck, ta ur kanyler, vara med på ett ultraljud, jag har sett hur många stomier som helst, och blodtryck/puls/hemoglobin/sat är saker som jag hör och ser på vare dag. även om jag kanske inte får utöva det själv ÄN så tittar jag ju på och man lär sig faktiskt massor på det.
jag har även fått vara med på en mindre OPERATION! jisses, redan efter andra dagen.
Det skulle göras ett ingrepp som så fint kallas för PTC. patienten blev sövd ch läkarna stod där med sina gröna kläder och såg sjukt proffsiga ut. och sen var ju såklart jag där med. jag stod i mina vita kläder bakom ett förnster och såg lite halvt nervös ut medans jag samtidigt kände mig ivägen när alla sjuksköterskor gick förbi hela tiden. men jag kunde inte låta bli att står där med näsan upptryck mot rutan för att se nått. jag tror att läkarna fnissade lite åt mig. jag stod verkligen där helt själv och visste inte vad som hände. men va fan, dom kan ju inte förvänta sig hur mkt som helst. det var min andra praktikdag på sjukhuset nånsin!
aja, det var iallafall intressant och jag hoppas att jag får vara med på fler.
dock tog det ganska så lång tid och det var mycket väntetid på att patienten ska somna osv, men det var det värt. men en stor nackdel var att jag var sååååå hungrig när jag gick därifrån för jag missade 9-rasten och fick därför ingen mat på 7 timmar. kurr kurr sa magen då ;)

Annars flyter dagarna på bra. vi får se vad som händer i veckan och om jag får vara med om nått spännande så skriver jag kanske det här beroende på om jag orkar eller inte. sånt som märks.
imorron jobbar jag 6.45 - 15.45. så att försöka få tag på mig under den tiden är nästan omöljigt. bara så ni vet.



/ J. - framtida sjuksyster?

Kommentarer
Postat av: clara

Nu du cykeln ! Vet du vilken låt som spelas när på Johnnys begravning på OC ? :D JAG AHR HITTAT DEN :D så himla ´fin ! du ska allt få höra ! :D <3

2009-03-12 @ 23:14:53
URL: http://gunghasten.blogg.se/
Postat av: miemie

BARA ETT TIPS



Sugen på att få gratis presentkort rätt ner i brevlådan på en valfri butik? Det finns en ny sida som är mycket lättare att samla ihop presentkort på, man behöver inte alls ha lika många poäng för att få hem presentkort som på övriga sådana sidor (till exempel gratisbio, gratisklader , gratismakeup, gratismode osv)



Passa på att bli medlem nu, sidan har knappt några medlemmar vilket gör det mycket lättare för dig att få flera presentkort.



Bli medlem här: http://www.freestreet.se/?r=87

2009-03-12 @ 23:25:38
URL: http://memie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0